منوی دسته بندی

عمان

عمان

عمان کشوری پادشاهی است که در اصطلاح عامیانه به سلطنت عمان معروف است. این کشور در همسایگی عربستان، یمن، امارات متحده عربی و تنگه هرمز قرار دارد. کشور سلطاننشین عمان مرز مشترک زمینی با کشورهای عربستان، امارات و یمن و مرز مشترک دریایی با کشورهای ایران و پاکستان دارد. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر عمان، شهر مسقط است. جمعیت عمان بیش از ۵ میلیون نفر است. زبان رسمی مردم عمان، عربی است ولی در سالهای اخیر با توجه به مهاجرپذیر بودن این کشور و حضور مهاجرین، زبان انگلیسی و در بعضی مناطق بلوچی نیز به عنوان زبان رایج شناخته شده است. 

در کشور عمان اقوام گوناگونی با فرهنگ، مذهب و دین متفاوت زندگی میکنند. اما به طور کلی، اغلب مردم عمان مسلمان هستند. واحد پول عمان، ریال عمان است و  اقتصاد آن مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه وابسته به منابع نفت و گاز این کشور است. عمان در بخش صنعت و تولید فعالیت کمی دارد، بنابراین میتوان این کشور را کشوری مصرف کننده دانست.

صادرات کشور عمان بیشتر در زمینه محصولات نفتی، ماهی و آهن‌آلات است. بیشترین صادرات از عمان به کشورهای چین ،ژاپن و کره جنوبی صورت می‌گیرد. بیشترین محصولات وارداتی به این کشور شامل تجهیزات حمل و نقل و کالاهای تولیدی کارخانه‌ای از کشورهای آلمان،آمریکا و هند است. 

نکته بسیار مهم در اقتصاد کشور عمان روابط تجاری صلح آمیز و قدرتمند با تمام کشورهای دنیاست. همچنین دسترسی به نفت و گاز توانسته در شاخص‌های اقتصادی این کشور بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین عمان بر خالف تصور عموم، دارای سیستم کشاورزی غنی است.

نرخ تورم در عمان تقریبا به صفر رسیده است. دولت عمان، مالیات بر فروش و مالیات بر درآمد شخصی را صفر اعلام کرده است. نرخ بیکاری در این کشور پایین بوده و شرایط خوبی برای جذب نیروی کار خارجی در عمان فراهم است. 

در سالهای اخیر بسیاری از ایرانیان به دلیل نزدیکی عمان به ایران و همچنین درآمد نسبتا بالا در بعضی از مشاغل مانند کادر درمان و مشاغل مربوط به زیبایی و آرایشگری، این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی انتخاب کردهاند. با توجه به اینکه در عمان مالیات پرداخت نمیشود متقاضیان ثبت شرکت نیز به راحتی و بدون نگرانی برای هزینههای اضافی به این کشور مهاجرت میکنند.

اپلیکیشنهای رایج در دنیای مجازی برای ارتباطات بینالمللی مانند برنامههای اسکایپ و واتساپ به دلیل سیاستهای ‏مخابراتی در عمان مسدود شده است، بنابراین در این کشور، برای ارتباط با دوستان و خانواده خود در خارج از عمان، باید از فیلترشکن یا برنامههای جایگزین مانند گوگل میت‏ استفاده کنید. سوق مفتوح (مشابه دیوار)، گوگل مپ، عمانتل (مشابه همراه اول( و اتاکسی(مشابه اسنپ) از جمله اپلیکیشنهای ضروری برای زندگی در عمان هستند.

کشور عمان خط ساحلی وسیع و سواحل زیبایی دارد و به اندازهای نزدیک است که بتوانید به راحتی از کشورهای قطر، امارات، هند و سریلانکا دیدن ‏کنید‎.‎ علاوه بر این، عمان با داشتن زیباییهای طبیعی و مراکز خرید مجلل، به یک مقصد محبوب توریستی و مهاجرتی تبدیل شده است. اگر قصد سفر به عمان و یا مهاجرت به این کشور صلح طلب را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. ما تلاش کردهایم با اطلاعات مختصر و در عین حال کامل و مفید، شما را با فرهنگ و زندگی در عمان و همچنین روشهای مهاجرت به این کشور آشنا کنیم. 

فرهنگ مردم عمان

مردم عمان خونگرم، مهماننواز و متواضع هستند. خشونت و رفتار بی ادبانه در جامعه عمان مجاز نیست. اگر با مردم محلی ارتباط برقرار کنید، با خونگرمی شما را به خانه خود دعوت می‌کنند و با قهوه عمانی و خرما از شما پذیرایی میکنند. هنگام ورود به خانه عمانیها، بهتر است یک هدیه کوچک برای صاحبخانه همراه داشته باشید. در معاشرت با مردم محلی مهم است که بتوانید به روشی درست احوالپرسی کنید. زنان در عمان، مردان را به طور رسمی «سید» و «سعیدا» خطاب میکنند.

مردم کشور عمان با آزادی عقیده زندگی میکنند و به عقاید هم احترام می‌گذارند. حجاب در این کشور آزاد است ولی با توجه به این که دین رسمی عمان اسلام است اکثرمردم عمان از لباس‌های پوشیده استفاده میکنند. لباس بانوان عمانی، مشابه اقوام بلوچ و عربی است‎. مردم کشور عمان علیرغم طبیعت مهربانشان، کاملا محافظهکار هستند. آنها برای حریم خصوصی و دین خود ارزش و احترام بالایی قائل هستند و انتظار دارند دیگران هم به آنها احترام بگذارند.

روزهای جمعه و شنبه در عمان تعطیل است و جزو روزهای کاری محسوب نمی شود‎.‎ عمانی‌ها به وقت‌شناسی در کار و زندگی بسیار اهمیت میدهند، بنابراین هنگام انجام امور تجاری و کار با مردم عمان، این نکته را در نظر داشته باشید. برای عمانی‌ها در ارتباط با دیگران ، آداب معاشرت و گفتگوی خوب مهم است. پیش از هرگونه صحبت با یک عمانی در مورد کسب‌وکار، مودبانه است که درباره مسائل دیگر از جمله خانواده، سلامتی و … صحبت کنید. البته این را هم در نظر داشته باشید که هنگام پرس‌وجو در مورد خانواده، سوالات مربوط به زنان خانواده را محدود کنید. اگرچه با حضور مهاجرین و ارتباطات بینالمللی، آداب و رسوم در کشور عمان نیز به آرامی در حال تغییر است، اما بهتر است در روابط با مردم عمان، گفتگو،دست دادن، لبخند زدن و … با جنس مخالف ‏را محدود کنید، به این دلیل که عمان یک کشور اسلامی است و تعاملات اجتماعی مردم مسلمان این کشور براساس ‏جنسیت تفکیک شده است‎.‎ حیا و حجاب در مورد لباس عمانیها بسیار مهم و قابل احترام است. زنان عمانی لباسهای بلندی به نام ابیات میپوشند و از روسریهایی به نام لهاف برای پوشاندن سر خود استفاده میکنند. مردان عمانی ردایی بلند به نام دیشداشا و کلاه‌های دستساز و مزین به نام قوم ما می‌پوشند. مردان همچنین در مناسبتهای رسمی، عمامه ای به نام مُسر بر سر میگذارند.

در ماه رمضان مردم مسلمان عمان در ساعات مشخص روزه میگیرند. بازدیدکنندگان از این کشور باید توجه داشته باشند که خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن در ایام ماه رمضان در دید عموم جامعه مجاز نیست.

زبان مردم عمان به‌طور کلی ترکیبی از زبانهای عربی، انگلیسی و فارسی است . رشد مهاجرت در کشور عمان رو به افزایش است. با این حال کنترل جامعه چند فرهنگی در این کشور از پیشرفت‌های دولت صلح طلب عمان بوده است. به طوری که مردم با  فرهنگهای مختلف، به خوبی در کنار هم زندگی میکنند. عمان در لیست کشورهای امن دنیا قرار دارد. میزان جرم و جنایت در کشور عمان بسیار پایین و  امنیت اجتماعی در این کشور بسیار بالا است.

فرهنگ غذایی عمان

فرهنگ غذایی عمان بیشتر تحت تاثیر فرهنگ غذایی هند، آفریقا و قسمتهایی از شبه جزیره عربستان است. به طور کلی غذاهایی بر پایه گوشت و برنج بیشتر مورد علاقه مردم عمان است. در ادامه برخی از غذاهای سنتی و مورد توجه کشور عمان را معرفی کرده‌ایم.

مشایی : نوعی غذای دریایی است که شامل برنج و لیموی معطر و یک بشقاب شاه ماهی بریان شده است.

روض‌المضروب : ماهی سرخ شده است که همراه با برنج سرو می‌شود.

آرسیا : یک نوع غذای پلویی است که برنج و گوشت بره سرخ شده با نوعی سس ترش به نام ترشه سرو می‌شود.

کبسه :  برنج زعفرانی همراه با گوشت تند است.

انواع کباب‌ها ، شاورماها و همچنین غذاهای دریایی نیز در لیست غذاهای عمان قرار دارند. از دسرهای سنتی عمان نیز میتوانیم لقایمات را نام ببریم که شامل توپ‌های آردی سرخ‌شده با طعم هل و حلوا است.

تفریحات و سرگرمیهای عمومی مردم عمان

از تفریحات خاص کشور عمان میتوان به سفرهای دریایی، کوهنوردی و بیابانگردی در بیابانهای عمان، استراحت در سواحل دیدنی و شن بازی، فوتبال ساحلی، پیادهروی در شن و ماسه، شیرجه زنی در آب و شن، اسبسواری و شترسواری در کویر، کمپینگ در صحرا نام برد.

مزایای مهاجرت به عمان

اکثر افرادی که به کشور عمان مهاجرت کردهاند یا قبلاً از این کشور بازدید و در آن کار کردهاند، چیزی جز خوبیها و نکات مثبت در مورد عمان نمیگویند. این نکتههای مثبت شامل فرهنگ، آزادی عقیده، صمیمیت مردم عمان، درآمد نسبتا بالا، رفاه اجتماعی، طبیعت و اجرای پروژههای ساختمانی گسترده است، که نشان دهنده امنیت بالای اجتماعی و پیشرفت سریع عمان است. اگرچه یکی از بخش های اصلی اقتصاد عمان بخش نفت و گاز است اما سلطان نشین عمان همچنین دارای بخشهای پویا و متنوعی است که فعالیت های مختلفی از جمله معدن، تولید، کشاورزی، شیلات، نساجی، خردهفروشی، گردشگری، حمل و نقل و … را پوشش می دهند.

    • کشور عمان در لیست امنترین کشورهای دنیا و یکی از ۱۰ کشور امن جهان برای زندگی است.
  • عمان دومین ارز قدرتمند دنیا را دارد و به دلیل منابع نفتی یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست.
    • کشور عمان از نظر قدرت خرید و رفاه اقتصادی در بین ۴۵ کشور نخست دنیا قرار دارد.
    • در عمان نیز مانند برخی از کشورهای خاورمیانه مالیات بر درآمد صفر است و شما بابت درآمدتان مالیات پرداخت نمیکنید. 
    • هزینه زندگی در عمان نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، مانند امارات و قطر ارزانتر است. اگرچه هزینههای زندگی هر فرد به سبک زندگی او  بستگی دارد، با این حال هزینه زندگی در عمان نسبت به درآمد افراد منطقی است.
    • درآمد بالا (میانگین ۲۵ میلیون تومان در ماه) یکی از دلایل مهاجرت نیروی کار به این کشور است. در صورتی که مهارت و تخصص ویژهای داشته باشید یا ارائهدهنده خدمات و صاحب کسب و کار خودتان در عمان باشید، درآمدتان بسیار بیشتر و چشمگیر خواهد بود.
  • ثبات اقتصادی و نرخ تورم نزدیک به صفر از مزایای مهم زندگی در کشور عمان است.
  • دسترسی به برندهای تجاری دنیا و عدم محدودیت در مبادلات تجاری، کشور عمان را بین تجار محبوب کرده است.
  • اقتصاد بالا و زیرساختهای شهری رو به رشد ، پروژههای سرمایهگذاری و ساخت و ساز تجاری و مسکونی در عمان، منجر به پیشرفت سریع این کشور نفتخیز حوزه خلیج فارس شده است. با هدف ایجاد فضای سرمایهگذاری عالی در عمان، دولت این کشور در پنج دهه گذشته رویکردهای سرمایهگذاری جامعی را در پیش گرفته است. 
  •  به منظور دستیابی به تنوع اقتصادی و استفاده از موقعیت استراتژیک جغرافیایی سلطان نشین عمان، دولت زیرساختها و برنامههای متنوعی شامل فرودگاههای بین المللی، بنادر و مناطق اقتصادی در سراسر کشور ایجاد کرده است.
  • زیباییهای طبیعی عمان نیز بسیار مورد توجه است. این کشور سواحل دیدنی با بیش از 2000 کیلومتر خط ساحلی دارد. بیابان‌های بزرگ در کنار خطوط ساحلی خیره‌کننده، مناطق بکر و دست نخورده برای کاوش، مناظر خارق‌العاده، کوه‌ها و مناطق وسیع جنگلی، ویژگی منحصر به ‌فرد کشور عمان در منطقه خاورمیانه است. همچنین عمان مکانی عالی برای ورزش‌های آبی مانند غواصی و قایقرانی است.
  • روابط خوب بین المللی به ویژه بین ایران و عمان یکی از مزایای مورد توجه عمان است.

هزینه های زندگی در عمان

هزینه های زندگی در عمان تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد و اینکه چقدر و چطور برای پسانداز یا  مخارج زندگی از درآمد خود برنامهریزی میکنید. برای مهاجرت به عمان، بهتر است در مورد هزینههای زندگی در این کشور بدانید. هزینههایی مانند خوراک و غذا، خواروبار، هزینههای حملونقل، جرایم، هزینههای مربوط به مسکن و شارژ انرژی، هزینههای پوشاک، لوازم خانگی و …

هزینه بعضی از کالاها و خدمات به ویژه مواد غذایی در عمان بسیار گران هستند به این دلیل که باید از کشورهای دیگر ‏وارد شوند. ‏ قیمتها در عمان به صورت فصلی مقداری بالا و پایین شده و بعضا تخفیف میخورد، با این حال لوازم الکترونیکی همیشه گرانتر از ایران است.گرانترین شهرهای عمان، مسقط و السیب هستند. در این نوشته تلاش کردهایم تا حدودی شما را با قیمت اجناس و هزینه‌های زندگی درعمان به ویژه در شهر مسقط آشنا کنیم. اگرچه نمیتوانیم در این متن همه هزینه ها را تخمین بزنیم ولی خواندن این نوشته برای داشتن ذهنیتی کلی در مورد هزینههای زندگی در عمان می تواند برای شما مفید باشد. 

هزینه غذا در عمان نسبت به فاکتورهای مختلف از جمله تعداد افراد خانواده، درآمد و سبک زندگی متفاوت است. هزینه مواد غذایی در عمان برای مهاجران اروپایی و حتی آمریکایی ارزان به نظر می‌رسد. اما همین هزینه به نسبت برای یک مهاجر ایرانی ممکن است کمی گران باشد. 

غذا خوردن در بیرون و رستورانها میتواند پرهزینه باشد اما ارزانترین رستورانها با غذای آماده در سیتی سنتر مسقط قرار دارند، در فودکورت نیز شعب رستورانهایی از سراسر جهان وجود دارند که می توانید از آنها خرید کنید، اما با 2 تا 3 ریال عمان میتوانید از KFC و McDonald’s غذا بخرید. این دو رستوران آمریکایی در بسیاری از نقاط شهر مسقط شعبه دارند و شما می توانید از آنها خرید کنید.

هزینه های تامین غذا و همچنین حمل ونقل در سراسر کشور عمان تقریبا ثابت اما در حال افزایش است.

سیستم حملونقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی است که در بیشتر شهرهای عمان در دسترس است. اتوبوس‌های بایزا مشهورترین وسیله حملونقل عمومی در عمان هستند. این اتوبوس‌ها تقریبا ارزان هستند و همه روزه برای تمام جاده‌های اصلی از جمله شهر مسقط سرویس دارند.

اتوبوس‌های شهری بزرگ و معمولی محبوبیت کمتری در بین مردم دارند. تاکسی‌های عمان از تاکسیمتر استفاده نمیکنند. رنگ تاکسیها سفید و نارنجی است. تاکسی‌های اشتراکی در عمان بسیار ارزان هستند. در ادامه میتوانید قیمت بلیط اتوبوس‌‌ها و تاکسی‌های شهری را ببینید:

اجاره و رنت ماشین و تاکسی یکی از گزینههای حمل و نقل در عمان است. خدمات رنت ماشین در عمان به دلیل جمعیت کم بسیار رایج است. حتی شهروندان عمانی نیز با ارائه کارت شناسایی یا بطاقه خود به سادگی ماشین اجاره میکنند. شرکتهای رنت ماشین مبلغ ۵۰ ریال به عنوان دپوزیت در ابتدای قرارداد دریافت میکنند. قیمت اجاره ماشین از روزی ۱۰ ریال تا ماهیانه ۱۵۰ ریال، نسبت به سال تولید و مدل ماشین متغیر است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مطلب رنت و اجاره ماشین در عمان را بخوانید.

‏اگر از ایران یا هر جای دیگری به عمان مهاجرت کردهاید باید برای رانندگی در این کشور مجوز رانندگی بینالمللی داشته ‏باشید یا گواهینامه شما با پرداخت هزینههای دولتی تبدیل به گواهینامه عمانی شود.‏ اگر میخواهید در عمان رانندگی کنید، خرید خودرو برای شما میتواند گزینه مناسبی باشد. قیمت خودرو در کشور عمان ‏تقریبا یک دهم ایران است، یعنی میتوانید با قیمت یک پراید یک ماشین لوکس در عمان بخرید. علاوه بر این نیازی به پرداخت مالیات ندارید و هزینه سوخت نیز نسبت به ‏ایران و کشورهای دیگر بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه است‎.‎ 

هزینه مسکن در عمان نسبت به ایران گرانتر است، بنابراین اگر برای کار و اقامت به عمان مهاجرت میکنید، بهتر است پیش از شروع کار، با کارفرمای خود در مورد یا محل اقامت مو شرایط اسکان صحبت کنید.‏ قیمت مسکن در عمان با توجه به بسیاری از شرایط متغیر است.  باید در نظر داشته باشید که با نزدیک شدن به مرکز شهر، قیمت اجاره و خرید مسکن و آپارتمان افزایش می یابد. البته تعداد اتاقها و امکانات خانه، مبله بودن یا نبودن هم تاثیرگذار خواهد بود. قیمت‌ها در شهر مسقط پایتخت عمان در بالاترین حد است. شما میتوانید با هزینه ۸۰ تا ۱۵۰ ریال در ماه، در حاشیه شهر با فاصله حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه از مرکز شهر، خانه اجاره کنید. اگرچه هزینه‌ها می‌تواند در حاشیه و خارج از شهر پایین‌تر باشد، اما انتخاب هم نسبت به مرکز شهر محدودتر است.

اجاره خانه در عمان بدون رهن و ودیعه و نحوه پرداخت اجاره به صورت سالیانه است. هزینههای برق و شارژ انرژی، استفاده از مخزن بنزین مشترک و جمع‌آوری زباله نیز بخشی از هزینههای مربوط به اجاره مسکن است. همه هزینه‌های گفته شده در مبلغ اجاره مسکن محاسبه می‌شود. در جدول زیر نرخ اجاره مسکن در عمان را میبینید:

قیمت خرید مسکن نیز بستگی به موقعیت مکانی و فاصله خانه از مرکز شهر دارد. شما می توانید به عنوان سرمایهگذاری، خانههایی را در شهرکهای توریستی به صورت مشارکت در سرمایهگذاری خریداری کنید که شرایط خرید خوبی دارند و هزینه آنها به صرفه است و از سود سرمایهگذاری قابل توجهی بهره می برند.

هزینه خدمات شهری در عمان مانند هزینههای آب و برق نیز باید در نظر گرفته شود. هزینه برق یک خانه دو خوابه از ماهی 10 تا 15 ریال شروع می شود. هزینه آب در عمان مشابه هزینه برق است.

هزینه پوشاک نیز برای افرادی که در عمان اقامت دارند باید در لیست مخارج زندگی گنجانده شود. هزینه پوشاک نسبت به میزان درآمد دریافتی در عمان تقریبا مناسب و منطقی است. در ادامه قیمت بعضی از کالاهای شناخته شده را جهت بررسی بهتر هزینههای تامین پوشاک در عمان قرار داده‌ایم:

هزینه خدمات درمانی در عمان نسبت به سایر هزینههای زندگی بالا است. به این دلیل که افراد مهاجر در این کشور پوشش بیمهای با درصد بسیار پایینی دارند. سیستم مراقبتهای بهداشتی و درمان در عمان برای همه شهروندان عمانی رایگان است و توسط دولت عمان ارائه میشود. اما متأسفانه این ‏شرایط شامل مهاجرین نمیشود. بنابراین مهاجرین میتوانند از ‏خدمات بیمه درمانی خصوصی برای پوشش هزینههای درمانی خود در طول اقامت در عمان استفاده کنند. کیفیت خدمات درمانی در عمان بسیار بالا است، اما باید بدانید که قوانین سختگیرانهای در مورد مواد مخدر در این کشور وجود دارد، ‏بنابراین ممکن است بعضی از داروها به راحتی در دسترس نباشند یا مجاز به همراه داشتن برخی از داروها نباشید‎.‎ هزینه ویزیت دکتر در عمان بین 5 ریال تا 30 ریال متغیر است.

هزینه های متفرقه در عمان نیز در طول اقامت در این کشور در لیست هزینههای زندگی قرار میگیرند. برخی از هزینههای متفرقه زندگی را با هم بررسی میکنیم:

هزینه پیش دبستانی (مهدکودک) خصوصی برای تمام روز به صورت ماهانه برای یک کودک حدود 74 ریال عمان است.

 آرایشگاه و کوتاهی مو حدود 1.5 تا 5 ریال هزینه دارد.

 هزینه ورزش و باشگاه بدنسازی برای یک نفر بزرگسال تقریبا بین 19 تا 21 ریال تخمین زده میشود.

 بلیت سینما با اکران بینالمللی تقریبا 3.5 ریال است. 

هزینه ماساژ معمولی برای نیم ساعت از 10 ریال تا 50 ریال ممکن است قیمت بخورد.

 قیمت گل و گلدان تقریبا بالاست و یک دسته گل حداقل 10 ریال هزینه دارد.

هزینه کپی یک برگ سیاه و سفید 100 پیسه معادل 8000 تومان ایران است و قیمت سایر خدمات کامپیوتری از 5 ریال شروع می شود.

قیمت یک لامپ کم مصرف در عمان از سیصد پیسه شروع می شود و تا یک یا دو ریال نیز ممکن است متغیر باشد.

 وسایل دست دوم را نیز معمولا در نزدیکی سال نو می توان با قیمتهای بسیار مناسب خرید. به عنوان نمونه شروع قیمت اتو از 4 ریال، تلویزیون 32 اینچ از 50 ریال، پرده از 3 ریال، کمد کوچک به همراه یک کشو از 40 ریال، تخت چوبی یک نفره 38 ریال و تخت دو نفره با تشک 70 ریال میباشد. 

به طور خلاصه میتوان هزینههای زندگی در عمان را به این صورت تخمین زد:

  • هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره ماهیانه در حدود 350 ریال عمان بدون در نظر گرفتن اجاره خانه است. 
  • هزینههای زندگی یک نفر ماهیانه حدود 100 ریال عمان بدون اجاره خانه است.

مراکز خرید عمان 

برای خرید ارزان در شهر مسقط مانند همه شهرهای دنیا، بازارها قیمت پایینتری نسبت به هایپر مارکتها دارند. خرید اقلامی مثل میوه و گوشت و خوارو بار از بازار بسیار به صرفهتر است. البته نوع هایپر مارکت ها هم در قیمت خرید اجناس تاثیرگذار است. تفاوت قیمت در هایپر مارکتهای مختلف رابطه مستقیم با موقعیت مکانی آنها دارد. یعنی هایپر مارکت واقع در شهرکهای توریستی نسبت به هایپرمارکتهای داخل شهر قیمتهای گرانتری دارد.

فروشگاههای زنجیره‌ای کارفور : فروشگاههای زنجیرهای کارفور عمان مانند فروشگاه‌های شهروند و رفاه و … خودمان هستند، هر چیزی که برای زندگی احتیاج داشته باشید در این فروشگاهها پیدا میشود. بخشهایی از کارفور به نانوایی، گلفروشی، خرید چادر مسافرتی، لوازم خیاطی، عطاری و غرفههای ادویهجات و … اختصاص داده شده است. در سایر مراکز خرید مانند سیتی سنتر و دیگر مالهای بزرگ مسقط میتوانید شعبی از کارفور را پیدا کنید. 

سیتی سنتر : محبوبترین و بزرگترین مرکز خرید عمان سیتی سنتر است. این مجموعه از نظر جغرافیایی موقعیت بسیار مناسبی دارد و فروشگاه‌های متنوعی برای ارائه کالا به خریداران در این مرکز خرید دیده میشود. خدماتی که در سیتی سنتر ارائه می شود شامل هر فروش کالایی است که برای زندگی نیاز دارید

مراکز دیدنی عمان

جاهای دیدنی کشور عمان به ویژه شهر مسقط از جمله جاذبه‌هایی است که سالانه افراد بسیاری را  برای تفریح و حتی زندگی به این کشور جذب می‌کند. بر خلاف تصور عموم، عمان یک کشور خشک و کویری نیست. بسیاری از نقاط عمان از جمله بندر صلاله ‏سرسبز و خوش آب و هواست. شهر مسقط، پایتخت عمان جاذبه‌های متنوعی را در خود جای داده است. در این مطلب تعدادی از مکان‌های دیدنی عمان را نام میبریم :

۱.  موترح کورنیش ‏ (‏Mutrah Corniche‏) ‏

این بندر در شهر مسقط، به طول 3 کیلومتر در امتداد اسکله قرار گرفته است. تفریحگاه موترح کورنیش شامل بازارهای زیبا، کافه و رستورانهای متنوع است. قلعه‌ی ‏موترح‏ در انتهای شرقی بندر دیده میشود.‏ علاوه بر بازار ماهی در سمت شمالی بندر موترح، در یک طرف مناظر زیبا و در سمت دیگر برج‌های دیده‌بانی پرتغالی‌ها و صخره‌های زیبای کوه‌های هاجر دیده میشود. 

۲. مسجد جامع مسقط (Grand Mosque Muscat)

مسجد جامع سلطان از دیدنی‌های شهر مسقط است. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری مدرن و تلفیقی از سبک‌های معماری اسلامی، عمانی و خاورمیانه است. مسجد جامع مسقط بزرگترین مسجد عمان با مساحت 416000 متر مربع و یکی از معدود مساجدی است که به بازدیدکنندگان غیرمسلمان نیز اجازه‌ی ورود ‏ می‌دهد.

۳. خانه‌ی اپرای سلطنتی ‏(‏Royal Opera House‏)‏

خانه اپرای سلطنتی مسقط یکی از جاذبههای مورد توجه علاقهمندان به موسیقی، فرهنگ و هنر است. این مجموعه، شامل سالن نمایش، آمفی تئاتر، باغ‌ محوطه‌سازی شده، مرکز هنری و بازار و فروشگاههای فرهنگی است

۴. وادی بنی‌خالد (Wadi Bani Khalid)

وادی بنی‌خالد یکی از معروف‌ترین وادی‌های کشور عمان در 2.5 کیلومتری شهر مسقط است. شهرت این وادی به دلیل داشتن استخرهای بزرگ آب به رنگ سبز زمردی است که با درختان نخل بلند احاطه شدهاند. وادی‌های کشور عمان اغلب در ماه‌های گرم سال خشک و کم آب هستند، ولی وادی بنی‌خالد به داشتن جریان آب در طول سال معروف است. کوه هاجر و دره‌ی صخره‌ای زیبایی خیرهکنندهای به این وادی داده است به طوری که به آن بهشت کویر میگویند. این مجموعه تفریحی شامل سرگرمیهایی مثل کوهنوردی، استخرهای بکر برای شنا، بولدرینگ و پیادهروی و همچنین رستورانها، مناطقی تفریحی برای پیکنیک خانوادگی و غار میقیل و یک آبشار کوچک است.

۵. ساحل یتی (Yitti Beach)

ساحل یتی یکی از سواحل بکر، شگفتانگیز و کمتر شناخته شده در عمان است. این ساحل به دلیل فضای روستایی خود، بسیارمورد توجه گردشگران است. تفریحگاه یتی ، شامل صخره‌های کوچک، خلیج‌ها، طلوع و غروب زیبای خورشید و محیطی نسبتاً ساکت و آرام برای یک کمپینگ خارج از شهر است. این ساحل شنی زیبا با آب‌های شفاف امکان  ماهیگیری، قایقرانی، شنا و … را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

۶. بیت الزبیر (Bait Al Zubair)

بیت الزبیر یک موزه‌ی خصوصی شهر قدیمی مسقط است که آثاری از گذشته‌ی فرهنگی، اجتماعی و نظامی عمان را در مجموعه خصوصی خانواده الزبیر به نمایش گذاشته است. این مجموعه یک نماد معماری است و شامل پنج ساختمان (بیت‌الدلیل، ‏بیت‌الباغ، بیت‌النهضه، بیت‌العود و گالری سارا) ، یک باغ و کافه و فروشگاه است. موزه بیت الزبیر به عنوان گسترده‌ترین مجموعه‌ی هنری دائمی از آثار هنرمندان عمانی، شناخته شده است. بازدید از این موزه شما را با نحوه زندگی مردم عمان در بیش از صد سال پیش آشنا میکند.

 

۷. قصر العالم (Al Alam Palace)

قصر العالم که با نام‌های قصر سلطان قابوس و قصر سلطان نیز شناخته می‌شود، یکی از شش اقامتگاه سلطنتی سلطان قابوس و از جاذبههای گردشگری شهر مسقط است. این کاخ روبه‌روی خلیج عمان قرار گرفته است. 

۸. قلعه المیرانی ‏(‏Al Mirani Fort‏) ‏

قلعه المیرانی در قرن شانزدهم میلادی توسط پرتغالی‌ها ساخته شد. این قلعه در گذشته از بندر مسقط محافظت می‌کرده است. قلعه‌ المیرانی و قلعه‌ الجلالی در دو طرف کاخ سلطان قابوس قرار دارند. 

۹ .استخر بیمه عمان (Bimmah Sinkhole)

استخر بیمه عمان یا هوایات نجم‏(ستاره‌ی سقوط کرده)، بین دو شهر بیمه و دیباب قرار دارد. مردم محلی معتقدند که فروچاله و گودال بیمه، توسط یک شهاب ‏سنگ که به منطقه برخورد کرده ایجاد شده است. بسیاری از مردم عمان بر این باورند که این دهانه آهکی، با یک تونل زیرزمینی به دریا ‏متصل شده است و رنگ فیروزه‌ای آب نیز به همین دلیل است.هوایات نجم توقفگاه گردشگری مناسبی است برای فرار از گرمای سوزان. 

۱۰. قلعه عظیم جلالی مسقط (Al Jalali Fort)

قلعه عظیم جلالی یا قلعه‌ی آش شرقیه، توسط پرتغالی‌ها در قرن شانزدهم ساخته شد. این قلعه که زمانی زندان بوده به موزه‌ی خصوصی میراث فرهنگی تبدیل شده است. 

۱۱. عطرسازی آمواج مسقط (Amouage)

مرکز عطرسازیAmouage  در منطقه سیب، که به رایحه عمان نیز معروف است، در تولید عطرهای شگفت‌انگیز شهرت جهانی دارد. این شرکت مراحل تولید محصولات خود را، از تهیه مواد اولیه از مواد داخلی کشور گرفته تا تقطیر، فیلتر کردن و بسته‌بندی در تور رایگان کارخانه به نمایش گذاشته است. 

 از دیگر مناطق دیدنی و تفریحی عمان میتوان به این مراکز اشاره کرد:

۱۲. سیتی سنتر مسقط

۱۳. ساحل قروم مسقط ‏(‏Qurum Beach‏)‏

۱۴. بلوار العریمی مسقط (Al Araimi Boulevard)

۱۵. سوق موتره (Mutrah Souk)

‏۶‏۱. مرکز خرید بزرگ مسقط (Muscat Grand Mall) 

‏۷‏۱. مسجد الخور (Masjid Al Khor)

‏‏۸‏‏۱‏.موزه‌ دروازه مسقط (Muscat Gate Museum)

۱۹. وادی‌شاب )‏Wadi Shab‏(‏

۲۰. جبل شمس (Jebel Shams)

۲۱ . آکواریوم عمان

۲۲. جزایر دیمانیات

۲۳. پارک‌های آبی مسقط

در سفر به عمان و مسقط از شهرک الموج، نماد تحول و سرمایه گذاری عمان دیدن کنید. خوب است بدانید بازدید از مسجد جامع سلطان قابوس، استخر بیمه عمان، سوق موتره، ‏وادی شاب و ساحل قروم مسقط ‏رایگان است.‏

مهاجرت به عمان

عمان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است که به صلح و دوستی در خاورمیانه شهرت دارد. این کشور صلحطلب برای تبدیل شدن به یکی از پیشرفتهترین کشورهای جهان، آینده روشنی دارد. با توجه به روابط سیاسی خوب و گسترده‌ عمان با سایر کشورها و همچنین اقتصاد رو به‌ رشد این کشور، کمبود نیروی کار در آن دیده میشود. دولت عمان برنامه های مهاجرتی بسیار آسان و سریعی برای جذب مهاجرین و نیروی کار در نظر گرفته است. راحت بودن مسیرهای مهاجرت به عمان باعث شده در سالهای اخیر افراد زیادی به دنبال کار و درآمد بالا به این کشور مهاجرت کنند. مهاجرت به عمان برای متقاضیان کار به ویژه ایرانیان گزینه‌ای  در دسترس و محبوب ‏ است.

راههای مهاجرت به عمان

کشور عمان روش‌های متنوعی را برای مهاجرت افراد خارجی به ویژه نیروی کار به این کشور در دسترس قرار داده است که از رایج‌ترین آن‌ها میتوان مهاجرت کاری و ثبت شرکت در عمان را نام برد. در سالهای اخیر با توجه به بهبود شرایط اقتصادی عمان، افراد زیادی با هدف مهاجرت و اقامت، این کشور حوزه خلیج فارس را ‏انتخاب کردهاند.‏ امنیت بالا، درآمد خوب و هزینه‌های مقرون به صرفه نسبت به کشورهای اروپایی، عدم نیاز به مدرک و دانش زبان در سطوح بالا و … از جمله دلایل متقاضیان مهاجرت به عمان است. برای آشنایی با روشهای مهاجرت به عمان، لازم است درباره انواع ویزاهای عمان بیشتر بدانید:

ویزاهای کشور عمان به صورت کلی در دو نوع یک بار ورود و چندبار ورود صادر میشوند. برای ورود به کشور عمان، ویزاهای متنوعی وجود دارد که با توجه به شرایط هر فرد و هدف سفر تعیین میشود. تقریبا همه ویزاهای عمان را می‌توان در خاک این کشور به مدت ویزای اولیه تمدید کرد. 

خوب است بدانید که ویزای توریستی کشور عمان از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ برای ایران لغو شده است. ایرانیان برای سفر به عمان، به مدت کمتر از ۱۴ روز، نیازی به دریافت ویزای توریستی عمان ندارند.

ویزای بازدید عمان

ویزای بازدید عمان را میتوان اصلیترین ویزای عمان دانست که به متقاضی اجازه ورود اولیه به این کشور را می دهد. برای ورود به عمان، همه اتباع خارجی باید ویزای ورود معتبر این کشور را دریافت کنند، مگر اینکه عضو یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) باشند. ویزای بازدید در انواع متنوعی از جمله ویزای توریستی، خانوادگی و تجاری صادر می شود. با داشتن این ویزا به مدت یک ماه اجازه اقامت در عمان را خواهید داشت، به جز ویزای ملاقات خانواده که سه ماه اعتبار دارد.

ویزای تحقیقات علمی

ویزای تحقیقات علمی عمان یکی از انواع ویزای بازدید است که برای افرادی که با هدف تحقیقات علمی وارد کشور عمان می شوند، صادر میشود. این ویزا باید توسط مقامات تخصصی محلی درخواست شود. ویزای تحقیقات علمی سه ماه اعتبار دارد و امکان تمدید این ویزا تا دو ماه دیگر نیز وجود دارد.

ویزای کار

کارفرمایان در عمان باید برای استخدام هر نیروی کارخارجی، مجوز کار از وزارت کار و برای ورود آنها به عمان ویزای کار دریافت کنند. مگر اینکه فرد خارجی توسط یک سازمان دولتی در عمان، دعوتنامه کاری داشته باشد، که در این صورت گرفتن مجوز کار از وزارت نیروی انسانی عمان لازم است. متقاضی ویزای کار در زمان درخواست باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشد. مدت اعتبار ویزای کار دو سال است و پس از این تاریخ در صورت اشتغال به کار در عمان، قابل تمدید خواهد بود. دارندگان ویزای کار در طول مدت اعتبار ویزا، نباید بیشتر از شش ماه از عمان خارج شوند.

ویزای سرمایه گذاری

ویزای سرمایهگذار برای افرادی صادر میشود که قصد سرمایهگذاری در عمان را دارند. این ویزا  برای تاجران یا صاحبان کسب‌وکار که قصد توسعه یا تاسیس فعالیت شغلی خود را در عمان دارند پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این ویزای سرمایهگذاری برای افرادی که قصد خرید املاک در عمان را دارند نیز مناسب است. برای دریافت این ویزا تاییدیه وزارت بازرگانی، صنعت و تجارت عمان لازم است.

ویزای پیوستن به خانواده

ویزای همراه خانواده  برای همسر و فرزندان زیر 21 سال نیروی کار خارجی در عمان صادر میشود. برای دریافت این ویزا، گواهی وزارت کشور برای تایید وضعیت ازدواج مورد نیاز است. صدور ویزای خانواده در عمان، در اختیار وزارت کشور است. مدت اعتبار این ویزا به مدت اعتبار ویزای کار کارمند(فرد اصلی) است. زمانی که مجوز اقامت نیروی کار خارجی منقضی شود، ویزای خانواده نیز منقضی می شود.

ویزای تحصیلی عمان

این ویزا برای افرادی صادر میشود که قصد تحصیل در دانشگاههای عمان را دارند. برای اخذ ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی عمان گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها یا موسسههای آموزشی این کشور لازم است.

ویزای درمانی عمان

امکان دریافت ویزای درمانی عمان به ‌صورت ویزای الکترونیکی نیز وجود دارد. این ویزا برای افرادی که با هدف درمان به عمان وارد میشوند صادر میشود. مهمترین نکته در دریافت ویزای درمانی عمان، اثبات عدم توانایی کشور مبدا در بهبود و درمان بیمار است. در صورتی که امکان درمان در کشور مبدا وجود داشته باشد، صدور ویزای درمانی عمان امکانپذیر نیست.

ویزای ترانزیت عمان

ویزای ترانزیت عمان برای افرادی مناسب است که قصد عبور از عمان و رسیدن به مقصدی دیگر را دارند.

با انواع ویزای کشور عمان به صورت خلاصه آشنا شدید. برای دریافت ویزای ورود به عمان و اقامت در این کشور، روشهای مهاجرتی سریع و آسانی وجود دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا راههای مهاجرت به عمان را بهتر بشناسید:

مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت

یکی از راههای سریع و رایج برای دریافت اقامت کشور عمان ثبت شرکت در عمان است. برای راهاندازی هر نوع کسبوکار یا فعالیت شغلی در عمان مانند نانوایی، فروشگاه مواد غذایی، معماری یا ارائه هر نوع خدمت و کسب درآمد در این کشور، نیاز به ثبت شرکت دارید. پس از ثبت شرکت بلافاصله به شما مجوز اقامت سرمایهگذاری در عمان به مدت دو سال داده میشود. فراموش نکنید که ثبت شرکت به تنهایی برای شروع کار و فعالیت در عمان کافی نیست و شما حتما باید اقامت سرمایهگذاری عمان را نیز دریافت کرده باشید. پس از گرفتن مجوز اقامت میتوانید برای افتتاح حساب بانکی بینالمللی و همچنین اجاره یا خرید خانه و ماشین اقدام کنید. 

مزایای ثبت شرکت در عمان

اقتصاد نوظهور و رو به رشد :  اولین و مهمترین مزیت این است که اقتصاد عمان، جدید و تنوعپذیر است. در یک اقتصاد رو به رشد فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد که هر کدام میتواند در آینده یک کسب و کار بزرگ باشد. 

روابط سیاسی پایدار : مزیت بعدی این است که عمان به ایران نزدیک است، روابط سیاسی محترمانه و تعاملات اقتصادی خوبی بین دو کشور برقرار شده است. همانطور که شرکتهای اسرائیلی در امارات محصولات خود را تحت برند این کشور به دیگر کشورهای عربی و حتی ایران ارسال می کنند، محصولات ایرانی هم میتواند تحت برند عمان به تمام کشورهای دنیا اعم از آمریکا و اروپا و … صادر شود. 

عدم تحریم و دسترسی آزاد به روابط بینالمللی : مزیت دیگر این است که عمان تحت هیج تحریمی نیست، اقتصاد باز دارد و با کشورهای زیادی روابط اقتصادی رو به رشدی ایجاد کرده است. عمان با همه کشورهای عربی حاشیه خلیج، سنگاپور، برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا به عنوان بزرگترین بازار جهان، قرارداد روابط آزاد اقتصادی دارد. علاوه بر این، عمان دسترسی دریایی به بزرگترین بنادر جهان را نیز دارد.

ارزش ریال عمان : مزیت قابل توجه کشور عمان، ارزش ریال این کشور است. که هم میتواند با توجه به هزینههای بالای زندگی در عمان، شرایط را برای مهاجرین سخت کند و هم میتواند در صورت داشتن درآمد ریالی، آیندهی بسیار خوبی برای کسب و کار رقم بزند. کشورهای حاشیه خلیج فارس عموما پول باارزشی دارند که راهیابی به بازارهای پر سود آنها میتواند نوید خوبی برای بیزینس شما باشد.

چه نوع شرکتی برای ثبت در عمان مناسب است؟

برای مهاجرین به عمان از جمله ما ایرانیها، بهترین نوع شرکت که برای ثبت آن نیاز به کفیل عمانی، پشتوانه مالی و بلوکه شدن پول نداشته باشیم و بتوانیم مالکیت صددرصد شرکت، اجازه فعالیت تجاری و افتتاح حساب بانکی داشته باشیم و ‏مجوز اقامت در عمان را بگیریم، شرکت با مسئولیت محدود است. شرکتهای با مسئولیت محدود در دنیا با نام اختصاری‎ LLC ‎شناخته میشوند که مشهورترین آنها شرکت گوگل است. این ‏نوع شرکت در همه جای عمان اعم از مناطق صنعتی، آزاد و … قابل ثبت است‎.‎

شرکت های LLC  در عمان با درجات مختلفی ثبت میشوند. شما میتوانید در زمان اقدام برای ثبت شرکت یکی از این درجات را انتخاب کنید و در آینده با توجه به بزرگی کسب و کارتان، درجه شرکت را ارتقا دهید. این درجهبندی از پایینترین درجه ‏که چهار است شروع و به شرکتهای درجه سه، درجه دو، درجه یک‌ و بالاترین درجه یعنی ممتاز ختم میشود. 

تفاوت درجه شرکتها در حداکثر مبلغ قابل معامله و میزان سرمایه آنها است. برای کسبوکارهای کوچک که معاملات سنگین در آنها انجام نمیشود و میزان ‏سرمایه آنها برای راه اندازی کمتر از 20 هزار ریال عمان است شرکت درجه چهار مناسب است. هر چقدر درجه شرکت بالاتر میرود، سرمایه بیشتری در نظر گرفته میشود. مثلا سرمایه لازم برای ‏شرکت با درجه ممتاز از حداقل 250 هزار ریال شروع میشود‎.‎‏ شرکت درجه 4 در مجموع تا ‏‏10 نفر کارمند میتواند داشته باشد. ولی شرکت ممتاز محدودیتی برای تعداد نیروی کار ندارد. در مبادلات بانکی نیز درجه شرکتها مهم است. ‏شرکت درجه 4 نمیتواند فاکتوری بیشتر از سرمایه شرکت خود دریافت یا صادر کند.‏ در شرکت درجه ۴، هر معامله میتواند تا سقف ۲۰ هزار ریال عمان انجام شود ولی در شرکت ممتاز این مبلغ تا ۲۵۰ هزار ریال عمان بالا میرود.‏ در عمان میتوانید به سادگی و با پرداخت مابهالتفاوت هزینههای ثبت، شرکت خود را به درجه بالاتر ‏ارتقا دهید.‏

وزارت تجارت عمان، مرجع راهاندازی کلیه کسب و کارها اعم از‎ ‎یک کافه کوچک تا بزرگترین کارخانهها ‏بوده و در منطقه روی‎ ‎مسقط واقع شده است.‏ فرایند ثبت شرکت در عمان کار دشوار و پیچیدهای نیست، ولی آنقدر هم ساده نیست که شما بتوانید بدون تجربه و به راحتی از پس آن برآیید.  پیچیده نبودن مراحل ثبت شرکت باعث شده افراد زیادی در عمان ادعا کنند که میتوانند این کار را برای شما انجام دهند. اما این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که شما به آنها اعتماد میکنید و سپس به هر دلیلی در روند کار شما مشکلی پیش میآید. اینجاست که دستهای شما برای هر گونه پیگیری قانونی بسته است. موارد متعددی وجود دارد که هموطنان عزیز در فرودگاه، هتل، پانسیون و … توسط افراد سودجو فریب ‏داده می‏شوند و پس از مدت ‏ها سرگردانی و پرداخت هزینههای گزاف با مشکلات زیادی در روند ثبت شرکت و ‏اخذ اقامت روبرو میشوند. بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم حتما مراحل ثبت شرکت خود در عمان را با یک تیم ‏متخصص،حرفهای و قانونی پیش ببرید. 

مراحل ثبت شرکت در عمان

شرایط ثبت شرکتها در عمان با توجه به انواع آنها متفاوت است. اما در مجموع برای همه آنها‎ این مراحل طی میشود: 

  • انتخاب نام تجاری : در ابتدا باید یک نام تجاری انتخاب کنید بهطوری که این نام تکراری نباشد و مورد تایید وزارت تجارت عمان قرار بگیرد‎.‎ قبل از ارسال درخواست ثبتنام، باید رزرو نام تجاری شرکت انجام شده باشد‎.‎
  • تعیین شرکا و امضای صورتجلسه : با وجود یک نفر سهامدار نیز میتوان شرکت را ثبت کرد. ولی در صورتی که شریک داشته باشید در مرحله دوم باید شرکا مشخص شده و در نهایت اوراق صورتجلسه امضا شوند‎.‎ هر شرکت درجه 4 در عمان تا پنج نفر سهامدار میتواند داشته باشد. یک نسخه از قرارداد تاسیس شرکت که به امضای کلیه شرکا رسیده باشد باید ارائه شود‎.‎
  • ارائه صورتجلسه و پاسپورت به وزارت تجارت عمان : برای تایید ثبت شرکت در نهایت صورتجلسه و کپی کارتهای مدنی یا پاسپورت مالک و یا اعضای شرکت به وزارت تجارت عمان ‏تحویل داده میشود‎.‎ این مدارک به بخش وزارت تجارت عمان برده می شود و درخواست ثبت شرکت داده میشود.  پس از این مرحله ‏برای دریافت مجوزهای ‏دیگری نیز باید اقدام شود‎.‎
  • گرفتن ترخیص بلدیه، عقد ایجار و دیگر مجوزهای مورد نیاز : نسبت به نوع فعالیت شرکتی که ثبت میکنید، لازم است در مورد ترخیص بلدیه و عقد ایجار به شهرداری و پلیس سلطنتی مراجعه کنید‎.‎ اکثر مشاغل به دریافت مجوز از شهرداری و پلیس سلطنتی عمان نیاز دارند. واردات دام، ماهی زنده، سموم ‏دفع ‏آفات، ‏ گل و گیاه، ماهیگیری تجاری و تفریحی و … نیاز به مجوز رسمی مناسب دارد. برخی از متخصصان مانند داروسازان، ‏پرستاران، ‏تکنسینهای آزمایشگاهی، رادیولوژیستها، یا فیزیوتراپیستها و … که در مشاغل مرتبط با ‏سلامت و کادر درمان کار میکنند، برای ‏انجام ‏فعالیت شغلی خود باید از وزارت بهداشت مجوزهای رسمی دریافت کنند‎.‎
  • دریافت ویزا : پس از انجام مراحل ثبت شرکت، میتوانید برای دریافت ویزای سرمایهگذاری عمان اقدام کنید.‏

ثبت شرکت در عمان یعنی دریافت مجوز امور تجاری در این کشور. بنابراین به معنی دریافت اقامت عمان نیست. ثبت شرکت پیش نیاز اقامت است. بعد از اینکه شرکت شما ثبت شد، میتوانید درخواست اقامت بدهید. ‏بنابراین پروسه اقامت یک پروسه جداگانه است‎.‎ بعد از دریافت اقامت میتوانید حساب بانکی بین المللی باز کنید، ماشین و خانه بخرید یا اجاره کنید و‎ فعالیت تجاری خود را در عمان آغاز کنید.

شما میتوانید حساب بانکی داشته باشید و با تمام دنیا به جز بانکهای ایرانی (به دلیل تحریم) مراوده کنید. هر کدام از سهامداران شرکت میتوانند برای همسر و فرزندان زیر۲۱‏‎ ‎سال خود درخواست اقامت بدهند‎.‎ دختران مجرد در هر سنی میتوانند از طریق والدین اقامت بگیرند.

ثبت شرکت به صورت غیرحضوری نیز ممکن است. برای این کار لازم است صورتجلسه با امضاء اعضای شرکت اسکن و ارسال شود‎.‎

هزینه ثبت شرکت به صورت غیر حضوری 50 ریال بیشتر است. دریافت اقامت نیز به صورت غیرحضوری امکانپذیر است و بهتر است پیش از ثبت شرکت برای اقامت درخواست داده شود.‎ در پایان پس از دریافت مجوز اقامت غیرحضوری، برای انجام آزمایش و دریافت کارت اقامت باید در عمان حاضر شوید‎.‎

هزینه های ثبت شرکت در عمان

هزینه ثبت شرکت ارتباطی به تعداد شرکا ندارد و تقریبا برابر است با‎:‎

غیرحضوری: 350 ریال عمان

حضوری: 300 ریال

هزینه ثبت شرکت به صورت غیرحضوری:

  • ‎شرکت ممتاز 900‏ ریال
  • ‎شرکت درجه یک 550‏ ریال
  • ‎شرکت درجه دو 450‏ ریال
  • ‎شرکت درجه سه 400‏ ریال
  • ‏شرکت درجه چهار 350‏ ریال

اتاق بازرگانی عمان، در منطقه روی مسقط، برای شرکتها کارت بازرگانی صادر میکند. البته همه امورات به صورت الکترونیکی انجام میشود و نیازی به مراجعه فیزیکی نیست. هزینه دریافت کارت بازرگانی یا شهادت انتساب یا گواهی عضویت بازرگانی و … در هزینه اعلامی برای ثبت شرکت محاسبه شده است.

هزینه کارگزاری، هزینه ای است که شما بابت اطمینان از روند انجام صحیح توسط یک کارگزاری معتبر میپردازید.

هزینه های دیگری که با انجام ثبت شرکت غیرحضوری توسط ما از پرداخت آنها معاف میشوید:

هزینه های پرواز به عمان 

 اقامت هتل

خوردوخوراک

هزینه های جابجایی به تعداد نفرات سهامداران

هزینه دریافت اقامت در عمان

  • هزینه دریافت اقامت در عمان برای نفر اول سهامداران شرکت 650 ریال عمان است‎.‎ اما اگر شما در عمان حضور نداشته باشید و مفوض نیز در شرکت حضور نداشته باشد، و طبق قانون ‏جدید، برای اقامت در عمان بیزینس پلن نداشته باشید، مبلغ 200 ریال جهت پرداخت این امور به این مبلغ ‏اضافه می شود.‏
  • برای همسر: 150ریال
  • برای فرزندان زیر ۲۱ سال: 100ریال
  • برای والدین هرکدام: دو نفر 250 و یک نفر 150 ریال

مدت زمان ثبت شرکت و دریافت اقامت عمان

مدت زمان ثبت شرکت در عمان 10 الی 14روز کاری است.

مدت زمان گرفتن اقامت عمان 30 تا 40 روز کاری است.

مدارک لازم برای ثبت شرکت 

  • پاسپورت یا کپی آن با حداقل 6 ماه اعتبار برای ثبت غیرحضوری
  • 1 تا 5 نفر سهامدار  با حداقل ۱۰ درصد سهام به ازای هر نفر برای شرکت با مسئولیت محدود
  • ‏1 تا 6 نفر سهامدار  با حداقل ۱۰ درصد سهام به ازای هر نفر برای شرکت ممتاز

به چه مدارکی برای ثبت شرکت در عمان نیاز نداریم؟

  • عدم سو پیشینه
  • گردش بانکی
  • رزومه کاری
  • توصیه نامه یا دعوت نامه
  • نامه سفارت و‎ …‎

شرایط انتخاب نام شرکت

  • نام تجاری باید مطابق با آداب و سنن عمومی کشور عمان  و عربی باشد‎.‎
  • نام انتخابی نباید تکراری باشد. یعنی قبلاً در وزارت تجارت عمان ثبت نشده باشد‎.‎
  • ترجمه انگلیسی اسم عربی شرکت میتواند تکراری باشد‎.‎
  • نام رودخانه ها و مکان های معروف کشورهای عربی میتواند استفاده شود‎.‎
  • نام شخصیت های ممتاز بر اساس تخصص (ابن النافیس، ابن هیثم) و غیره قابل استفاده است‎.‎
  • اگر سرمایه‌گذار پسر یا دختر داشته باشد، نام تجاری می‌تواند عنوان ” ابو (نام پسر یا دختر)”  را داشته باشد‎.‎
  • کلمه (عمان یا عمانی) می تواند توسط شرکت ها یا مؤسساتی که سرمایه آنها 500000 ریال عمان یا بالاتر باشد، ‏استفاده شود‎.‎
  • یک نام تجاری نمیتواند از جمع بستن یک نام تجاری دیگر ایجاد شود. مثلا شرکت رویاهای شرقی در ‏صورت وجود نام رویای شرقی قابل ثبت نیست‎.‎
  • نام شهرهای عربی و غیرعربی در نام شرکت مجاز نیست. 
  • نام کشورهای عربی یا غیر عربی مجاز نیست‎.‎
  • استفاده از کلمههای مادر و دختر در نام تجاری مجاز نیست‎.‎
  • نام شخصی سرمایهگذار یا شریک خارجی در نام تجاری مجاز نیست، مگر اینکه آن نام یک شرکت ثبت شده ‏در خارج از کشور باشد. 
  • نام قبیله با افزودن کلمه (آل) به عنوان نام شرکت مجاز نیست‎.‎
  • نام شرکای زیر سن قانونی جز در شرکتهای با مسئولیت محدود مجاز نیست‎.‎
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند برای ثبت نام شرکت درخواست خود را ارائه دهند‎.‎

افتتاح حساب بانکی در عمان

‏ به طور کلی دو نوع حساب بانکی برای سرمایهگذار در عمان باز میشود‎:‎‏ ‏حساب بانکی شخصی و حساب بانکی شرکتی.  افتتاح حساب بینالمللی شرکتی برای راهاندازی هر نوع کسب و کاری در عمان لازم است. با این وجود به دلیل ‏مشکلاتی که تاکنون از سوی سرمایهگذاران خارجی و حتی عمانی پس از افتتاح حساب شرکتی و گرفتن دسته ‏چک به وجود آمده است، بانکها برای افتتاح این حساب مقداری سختگیری میکنند‎.‎ در واقع بانکها ‏برای تایید حساب شرکتی باید در یک موضوع به اطمینان برسند، اینکه شما واقعا یک کسب وکار راهاندازی ‏کردهاید‎.‎

ویزا کارت کلیه بانکهای عمان (شخصی و شرکتی) در تمام فروشگاههای اینترنتی و فیزیکی دنیا معتبر و ‏فعال است.‏

مدت زمان افتتاح حساب بانکی در عمان:

  • ‎ ‎حساب بانکی شخصی:  یک  تا ۳ روز
  • ‎ ‎حساب بانکی شرکتی:  یک هفته تا یک ماه
  • ‎ ‎گرفتن دسته چک:  یک هفته

دسته چک به حساب بانکی شرکتی تعلق دارد و برای حساب شخصی دسته چک صادر نمیشود‎.‎ برای حساب شرکتی باید کلیه اعضای شرکت اقامت داشته و حضور داشته باشند‎.‎ علیرغم مدرنسازی و تلاشهای صورت گرفته، خدمات بانکی در عمان برای همگان بسیار کند و آزاردهنده است.‏

مدت اعتبار شرکت و مجوز اقامت

اعتبار شرکت باید هر سه سال یکبار تمدید شود. مجوزهای اقامت در عمان اعم از سرمایهگذار و خانواده هر دو سال یکبار باید ‏تمدید شوند‎ .‎کسی که با اقامت خانوادگی وارد عمان شده است، اجازه کار کردن ندارد و اگر بخواهد کار کند، باید ‏اقامت خانوادگی خود را به اقامت کاری تغییر دهد. ورود و خروج افراد به شرکت به عنوان سهامدار، تابع قوانین و ‏مقررات سختگیرانهای است و به سادگی امکانپذیر نیست.‏ 

سرمایهگذار (مرد یا زن) میتواند برای والدین، همسر و فرزندان خود درخواست اقامت بدهد.‏

اگر قصد جابهجایی سهام در شرکتهای مسؤلیت محدود را ‏دارید، طبق قوانین عمان، باید اجارهنامه (عقد ایجار)، جواز کسب (ترخیص بلدی)، شش ماه گردش حساب بانکی شرکتی و یک ‏کارمند عمانی داشته باشید. در اینصورت با حضور همه اعضا (خریدار و فروشنده) میتوانید سهام را در محل وزارتخانه انتقال دهید. اما اگر هر کدام از این موارد نباشد، جابهجایی سهام بسیار سخت و دارای هزینههای ‏سنگین خواهد بود، به طوری که ثبت شرکت جدید به صرفهتر است.‏

فرصت های تجاری در عمان

کشور عمان تشنه فعالیتهای توریستی،تفریحی و گردشگری است. علاوه بر این زمینههای شغلی، اگر در حال برنامهریزی برای ثبت شرکت در عمان هستید، در اینجا برخی از سودآورترین ایده های تجاری جدید در بازار عمان آورده شده است. 

شرکتهای استارتاپی

در خاورمیانه، به ویژه در مسقط، پایتخت عمان حوزه فعالیت وسیعی در زمینه استارتآپهای مبتنی بر فناوری ایجاد شده است. خدمات الکترونیکی و تجارت الکترونیک بر پایه کار با موبایل در اولویت قرار دارند.

خدمات مبتنی بر مدیریت و هماهنگی همایشها و …

مدیریت رویدادها در عمان سود بالایی به همراه دارد. آژانسهای خلاق میتوانند در این زمینه وارد شده و با استفاده از ارتباطات خود در زمینه مدیریت و برگزاری جلسات، همایشها و دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری فعالیت کنند.

گردشگری و توریسم

صنعت گردشگری و توریسم در عمان، با تلاش دولت برای بهبود و پیشرفت این بخش، به خوبی در این کشور شکوفا شده است. در زمینه گردشگری عمان دائما در حال رشد و پیشرفت است.

رستوران و فست فود و کافی شاپ

مدیران فست فود و رستورانها در عمان، در صورتی که به درک خوبی از فرهنگ این کشور رسیده باشند، هرگز در مسیر شغلی خود شکست نمیخورند.

شرکت تعمیر و نگهداری تاسیسات

یک شرکت تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمانهای مسکونی و تجاری، با توجه به بالا بودن دستمزد خدمات در عمان میتواند پردرآمد باشد.

فروشگاه های کالا

فروشگاه کالا در عمان یک گزینه عالی برای شروع یک تجارت در این کشور است. زیرا کشور عمان به صادرات و واردات خود به کشورهای مختلف وابسته است. اگر کسی بتواند این کالاها را با نرخ ارزان‌تری وارد کند و آنها را در فروشگاه ذخیره کند، بازده خوبی خواهد داشت. تامین از چند برند و چندین محصول باعث جذب مشتریان بیشتر و گسترش کسب و کار میشود. فروشگاه کالا میتواند از لوازم خانه و تعمیرات گرفته تا لوازم شیرینیپزی را در بر بگیرد.

بخش مراقبتهای بهداشتی و زیبایی نیز علاوه بر موارد بالا همیشه نمونه خوبی برای شروع یک کسب و کار در عمان است.

مهاجرت به عمان برای کادر درمان

مرحله اول : بررسی و تایید مدارک در سیستم دیتا فلو Data Flow مهاجرت به عمان برای کادر درمان

  • پزشکان برای کار در بعضی کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، قطر و عمان، باید تاییدیه دیتافلو Dataflow
    بگیرند. دیتافلو Dataflow در واقع یک روش ارزیابی و بررسی مدارک و سوابق کاری است.
  • در سیستم دیتا فلو Dataflow؛ مدارک تحصیلی، سابقه کار، پروانه مطب، پروانه پزشکی و مجوزات پزشکان بررسی
    می‌شود.
    بررسی مدارک در دیتافلو حدوداً ۲ ماه طول می‌کشد و در صورت تاییدمدارک برای شغل مورد نظر به متقاضیان اجازه
    کار در کشور هدف می‌گیرند.
  • زمان بررسی حدودا ۱تا ۳ ماه
  • تاییده دیتافلو برای کار در عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس لازم است.
    مرحله دوم : آزمون پرومتریک :
  • تعداد زیادی از کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای پیشرفته  را دارند ، به دنبال قبولی در آزمون پرومتریک
    2برای023 هستند. این آزمون یک فرصت طلایی برای پیشرفت و راهی بسیار ساده برای مهاجرت می باشد. حال شاید
    برای شما این سوال پیش آمده است که آزمون پرومتریک چیست و قبولی در آن چه امکانات و فرصت هایی را در اختیار
    شرکت کنندگان و مهاجرین می گذارد؟ این آزمون طلایی به شما این فرصت را می دهد که در کشورهایی که پتانسیل شغلی
    بالایی دارند  راه و مسیر خودتان را پیدا کنید.
  • در صورت قبولی در آزمون prometric در چه کشورهایی موقعیت کار را به دست می آوریم ؟
    1. قطر 
    2. عمان : آزمون پرومتریک عمان به‌صورت شفاهی یا آنلاین توسط هیئت تخصصی پزشکی عمان (OMSB) برگزار
    می‌شود. تمام متخصصانی که مدرک خود را در داخل یا خارج از کشور عمان دریافت کرده و مایل به کار در زمینه
    پزشکی در این کشور هستند، باید پس از دریافت مجوز حرفه‌ای، در امتحان پرومتریک شرکت کنند. مهاجرت پرستاران
    به عمان وابسته به داشتن این مدرک است.
    3. امارات متحده عربی 
    4. عربستان
    5. و ….
  • رشته‌های مورد ارزیابی امتحان پرومتریک
     پزشکان و پرستاران در 16 دسته مختلف در امتحان پرومتریک ارزیابی می‌شوند. شرایط کلی این آزمون و رشته‌های مورد
    ارزیابی در آن، در جدول زیر توضیح داده شده است:
    پزشک عمومی – دندان‌پزشک عمومی – داروساز 60%
    پرستار عمومی – ماما – تکنولوژیست آزمایشگاه – تکنسین آزمایشگاه – تکنولوژیست رادیولوژی – تکنسین رادیولوژی –
    فیزیوتراپیست – پیراپزشکی پایه – امدادگر – دستیار دندان‌پزشک – متخصص بهداشت دندان – تکنسین آزمایشگاه –
    دندان‌پزشکی – متخصص تغذیه
    50%

شرایط شرکت در آزمون پرومتریک
شرایط شرکت در آزمون پرومتریک برای کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد. علاوه‌براین، شرایط کلی شرکت در این
امتحان عبارت است از:
1.
1. داشتن مدرک لیسانس
2. حداقل دو سال تجربه کاری
3. رزرو یا ثبت نام در آزمون از طریق پاسپورت معتبر

مرحله سوم : اخذ پیشنهاد کار Job Offer (پیشنهاد شغلی) مهاجرت به عمان برای کادر درمان
یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی در عمان برای پزشکان و کادر پزشکی می‌باشد. این گروه از طریق کارفرمای عمانی، جاب‌آفر
دریافت کرده و با آن در عمان مشغول به کار می‌شوند. برخی از مشاغل این گروه بدین قرار است: پزشک عمومی، متخصص
عفونی، زنان و زایمان، پوست، …، دندانپزشک، متخصص پروتز دندان، داروساز، …، جراح فک و صورت، جراح قفسه سینه،
پرستار، ماما و موارد تخصص‌هایی چون: رادیولوژی، آنکولوژی، پاتولوژی، نفرولوژی، اورولوژی، کارشناس رادیولوژی،
کارشناس آزمایشگاه، فیزیوتراپ، متخصص توانبخشی، فوقتخصص و جراح دست، متخصص طب اورژانس، …..

مرحله چهارم : مصاحبه وایوا Viva در عمان مهاجرت به عمان برای کادر درمان
مصاحبه ویوا نوعی مصاحبه حضوری برای ارزیابی دانش، مهارت ها و شایستگی پزشکانی است که درخواست کار در عمان داده
و قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند. امکان شرکت در این مصاحبه تنها در داخل کشور عمان وجود داشته و شرکت در خارج
از عمان، امکان‌پذیر نیست. مصاحبه viva بخش مهمی از فرآیند ارزیابی برای مهاجرت پزشکان به عمان است و نتیجه آن تعیین
می‌کند که آیا پزشک صلاحیت انجام فعالیت مستقل در تخصص انتخابی خود را دارد یا خیر.
در کشوری مانند عمان بر اساس گفته‌های وزارت بهداشت این کشور(Ministry of Health) یا MOH، در صورتی که در آزمون
پرومتریک عمان یا OMSB نیز پذیرفته شده باشید، با مردودی در آزمون ویوا مجاز به کار در این کشور نخواهید بود. به عبارت
دیگر شرکت و پذیرش در Oman Viva برای دریافت تاییدیه از سوی وزارت بهداشت عمان الزامی است.

fars mohajer وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader
لطفا صبرکنید...